Endometriose

-Endometriose-

Hvorfor skal det være så vanskelig å få hjelp? hvorfor skal det ta så innmari lang tid å få hjelp? og ikke minst hvorfor er det så lange ventelister?

Ja, det er kanskje “inn” å tro att man har endo nå, men det er jo kun fordi ingen har skjønt hva det er før, men når det kommer i media med symptomer, så er det nok mange som forstår att det er det de har hatt plager med i mange år uten å vite det. Det er en BRA ting!!

Jeg har vært inn og ut av sykehus siden 2016, og ikke en eneste gang har de foreslått endometriose, ikke en gang hørt med gynekologer. Ikke en gang en gynekologisk undersøkelse. Og dette er selv om gastro legene har snakket med gyn, og de egentlig bare har avfeid det. “Det er nok ikke noe gynekologisk, siden smertene mest sannsynlig kommer fra tarmen.”

Noen år senere fikk jeg ett tips om en flink gynekolog, så da fikset jeg en henvisning og fikk time der. Det tok ca 1 min så sa hun att hun kunne tydelig se endometriose på livmoren, men det hadde jeg sikkert fått hørt før, da jeg har alle symptomene. Eeeh, nei.. Det er det ikke noen som har sakt før, jeg har kun fått høre att jeg IKKE har det.. Og jeg har flere ganger vert til eksperter på endometriose, på Haukeland, og de har ikke sett noe som helst. Jeg forstår det ikke, jeg forstår virkelig ikke hvordan det kan være så store forskjeller, hvordan eksperter kan kalle seg eksperter og ikke klare å utrede det. Jeg står nå på venteliste til Haukeland igjen, 9 mnd ventetid og det er bare for en “vanlig” time, til noen jeg ikke stoler på, bare fordi jeg er helt hemmet av smertene, smerter som er her daglig, så ille att jeg helst burde vert på legevakt. Men der får jeg jo ikke noe hjelp, så jeg er heller hjemme å vrir meg i smerter i stedet for.

Skal det virkelig være slik? er dette greit? NEI! Virkelig ikke. Jeg håper inderlig att det skjer forandringer nå. Men skal jeg være helt ærlig, så er jeg ikke så sikker. Jeg tror det ikke før jeg ser det.

 

prøver å smile etter en smerterie og mye tårer

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg